Thursday 8 June 2017

Hukum Forex Di Arab Saudi


Muzakarah JAKIM Berkenaan Hukum Forex Trading. Zaharuddin Abd Rahman. Setelah berhempas pulas melayan sebahagian bantahan, komentar dan tidak puas hati pedagang matawang asing Forex Trader sejak tahun 2008, iaitu sejak dari awal saya menyediakan kajian ringkas yang dipaparkan di web ini, boleh dirujuk artikel tersebut Di link berikut. Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, banker dan peguam Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh einzeln tetapi dibuat secara berkumpulan Ini bermakna kertas kerja Tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individu Bukan sekadar itu, malah kumpulan pengkaji juga telah mencuba sendiri berdagang melalui salah satu plattform forex bagi mendapatkan kejelasan maksimum sebelum menyimpulkan sebarang huku M Selka itu, mereka juga telah bertemu dengan penyedia plattform FOREX itu sendiri di samping beberapa siri temubual dengan pedagang FOREX yang berpengalaman Justeru, saya kira, perdagang FOREX tidak boleh sama sekali mempertikaikan kefahaman para pengkaji kerana penyelidikan mereka jauh lebih dalam dari hanya sekadar pengalaman, Tambahan pula penyelidik juga menrima informasi rasmi dari pihak Bank Negara Malaysia selaku regulator. Hasil daripada kajian kumpulan pengkaji pertama yang dianggotai oleh Prof Madya Dr. Muhammad Bin Som, Dr. Marjan Muhammad, Ust Luqmanul Hakim Hussain, En Wan Norhaziki Wan Abdul Halim Kesimpulan mereka mencatatkan seperti Berikut.1 Spot Forex Yang Dijalankan Oleh Individu Melalui Plattform Internet Agak Berbeza Daripada Konsep Spot Forex Yang Dijalankan Di Peringkat Inter-Bank Dari Satu Sudut, ia Dibuat Berdasarkan Spot forex Dari Segi Harga Lani Wert Spot, Tetapi Dari Segi Penyelesaian ia Tidak Berlaku Berdasarkan T 2 Malah penyelesaian tidak akan berlaku se Lagi pedagang tidak menutup posisi yang dibukanya. Namun, dari sudut yang lain, spot forex dilihat lebih mirip kepada vorwärts forex, kerana apabila pedagang membeli sesuatu matawang daripada broker, beliau tidak akan dapat memiliki matawang yang dibelinya Sebaliknya, pedagang akan menikmatinya setelah beliau menjualnya semula Kepada broker pada waktu hadapan Apa yang membezakan vor Ort forex oleh individu dengan vorwärts forex ialah kadar tukaran matawang masa hadapan adalah tetap iaitu kadar yang dipersetujui pada tarikh transaksi, manakala kadar tukaran matawang dalam spot forex tidak tetap, tetapi berdasarkan turun naik harga pasaran matawang yang didagangkan .2 Kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf sebarang urusniaga matawang asing yang dibuat melalui saluran-saluran yang tidak sah Malah, terdapat peruntukan perundangan yang jelas berhubung larangan tersebut, iaitu melalui Seksyen 3 1 dan Seksyen 4 1, 2 Dan 3 Akta Kawalan Pertukaran Wang AKPW 1953 Mana - mana individu dilarang sama sekali b Erurus niaga matawang asing, kecuali setela mendapat kebenaran Pengawal Pertukaran Asing, iaitu Gabenor Bank Negara Malaysia.3 Berdasarkan beberapa isu syariah yang diketengahkan termasuk isu qard Hebelwirkung, Riba al-nasi ah Rollover Interesse, qabd, menjual matawang yang tiada dalam pegangan qabd dan spekulasi Yang melibatkan perjudian, ternyata operasi spot forex secara online oleh einzeln adalah tidak mengikut landasan syarak yang telah digariskan berhubung jualbeli matawang bucht alSarf. Manakala satu kumpulan lagi datangnya dari Universi Utara Malaysia yang dianggotai oleh Professor Madya Dr. Asmadi Mohd Naim, Dr. Hasniza Mohd Taib, Dr. Muhammad Nasri Hussain Kertas mereka menyimpulkan seperti berikut. Berdasarkan perbincangan di atas, perdagangan forex online adalah tidak dibenarkan oleh Syarak kerana adanya perkara-perkara yang menyalahi Syarak iaitu. i Pembelian wang tunai dilakukan secara kredit adalah terang-terangan bertentangan dengan kontrak Sarf dan mengandungi Unsur riba. ii Sekiran Ya pembelian kredit itu ditakyifkan sebagai pemberian pinjaman oleh broker, perkara tersebut masih termasuk dalam aktiviti yang dilarangkan oleh Syarak kerana mengandungi unsur mendapat manfaat dari pinjaman, dan larangan mengumpulkan pinjaman dan jual-beli. iii Menjual matawang secara menangguhkan penyerahan adalah dilarang oleh Syarak Syarat qabd Dalam majlis tidak wujud di dalam transaksi ini Keharusan melewatkan penyerahan qabd tidak boleh diaplikasi dalam urusniaga ini kerana tidak termasuk di dalam konsep darurat bagi transaksi bonafide. iv Urusniaga broker secara online ini mengandungi unsur bay al-najsy iaitu peniaga menawarkan harga bukan untuk memiliki matawang sebaliknya Untuk memberi faedah kepada penjual melalui kenaikan harga. v Urusniaga ini juga mengandungi ihtikar yang dilarang oleh Syarak. vi Urusniaga ini juga mengandungi unsur perjudian yang bergantung kepada turun naik harga atau angka. Saya hanya berfungsi sebagai pengulas dalam majlis semalam Secara dasarnya hampi R kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedua-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali demi kebaikan Iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen kertas kerja mereka yang belum diedit selepas muzakarah untuk bacaan asas Sebarang Permasalahan Bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Zaharuddin Abd Rahman 1 Jun 2011.Saya bersyukur kerana Semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, banker dan peguam Tiga kertas kerja dibentangkan Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh einzeln tetapi dibuat secara berkumpulan Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah Fikiran dan Kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individu. Saya hanya berfungsi sebagai pengulas dalam majlis semalam Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedua-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, Denai itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen kertas kerja mereka Yang belum diedit selepas muzakarah untuk bacaan asas Sebarang Permasalahan Bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Add diese Seite zu Ihrem Lieblings Social Bookmarking Webseiten. Majlis Fatwa Kebangsaan Hukum Pelaburan Forex. Suzardi Maulan 16. Februar 2012.Pelaburan Forex Yang Dibuat Oleh Individu di Plattform Online Internet Ada Lah haram. Keputusan ini telah pun dibuat oleh muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan. Ini kerana muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing forex oleh individu secara lani individuellen spot forex melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover interesse, pensyaratan jual beli dalam Pemberian hutang melalui hebel, qabd yang tidak jelas ketika transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudian. Tuan dapat membaca kenyataan lanjut seperti berikut. Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-98 Yang Bersidang pada 13-15 Februar 2012 telah membincangkan Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Asing oleh Individu Secara Lani Einzelnes Spot Forex Melalui Platfom Elektronik Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut. Setelah mendengar taklimat dan penjelasan pakar daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewanga N Islam ISRA serta meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing forex oleh individu secara lani individuellen spot forex melalui platfom elektronik adalah melibatkan item ribawi iatu mata wang dan dari sudut fiqhiyyah ia tertakluk di bawah hukum Bay al-Sarf yang perlu dipatuhi syarat-syarat umum jual beli dan syarat-syarat khusus bagi Bucht al-Sarf seperti berikut. Syarat-syarat umum jual beli. Pihak yang berakad mestilah mempunyai kelayakan melakukan kontrak Ahliyyah al-Ta aqud. Harga belian hendaklah Diketahui dengan jelas oleh kedua-dua pihak yang berakad. Item belian hendaklah suatu yang wujud dan dimiliki sepenuhnya oleh pihak yang menjual serta boleh diserahkan kepada pembeli. Sighah akad hendaklah menunjukkan keredhaan kedua-dua pihak, tidak ada unsur penempohan dan sighah ijab dan qabul mestilah Bersepadanan dan menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya. Syarat-syarat khusus Bay a L-Sarf. Berlaku taqabbudh penyerahan antara kedua-dua item yang terlibat dalam plattform forex sebelum kedua-dua pihak yang menjalankan transaksi berpisah daripada majlis akad. Jual beli matawang hendaklah dijalankan secara lani dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan dan. Akad jual beli al - Sud mesti bebas daripada khiyar al-Syart. Selain memenuhi syarat-syarat tersebut, Muzakarah juga menegaskan bahawa operasi perdagangan pertukaran mata wang asing forex hendaklah bebas daripada sebarang unsur riba, elemen al-Salaf wa al-Bay pemberian hutang dengan syarat dilakukan transaksi jual beli , Unsur perjudian, gharar yang berlebihan dan kezaliman atau eksploitasi. Berdasarkan kajian terperinci yang telah dilakukan, Muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing forex oleh individu secara lani individuellen spot forex melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover Interesse, pensyaratan Jual beli dalam pemberian hutang melalui leverag E, qabd yang tidak jelas ketika transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudian Selain itu ianya juga tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malaysia. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing forex oleh Individu secara lani individuellen spot forex melalui platfom elektronik yang ada pada masa ini adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehendak syarak dan juga tidak sah dari sisi undang-undang negara Selaras dengan itu, umat Islam adalah dilarang daripada melibatkan diri dalam perdagangan mata wang seumpama ini. Muzakarah juga menegaskan bahawa keputusan yang diputuskan ini tidak terpakai ke atas urus niaga pertukaran mata wang asing menerusi kaunter di pengurup wang berlesen dan urus niaga pertukaran mata wang asing yang dikendalikan oleh institusi-instituti kewangan yang dilesenkan di bawah undang-undang Malaysia. Laporan akhbar mengenai Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan. KO TA BHARU Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam . Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawananischen dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, Katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini. Abdul Shukor berkata Banyak isu Yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran Asing, Oleh itu UMAT Islam tidak Perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabit penggunaan internet di kalangan individu, yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan, kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam Membran Pelaburan Atau Membran Simpanan Melalui Skim Sijil Simpanan Premium SSPM Yang Dikendalikan Bank Simpanan Nasional BSN. Katanya keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak panel syariah Bank Negara pada muzakarah itu BERNAMA. Dani Camers pernah denger Handel forex om. Afandi Kusuma bolak balik jangan ambil sektor nicht riel nyerempet haram. Dani Camers saya taya apa jawabnya apa. Afandi Kusuma oh, jawabannya sudah satu langkah lagi ke depan. Dani Camers berarti pernah tw om. Afandi Kusuma itu diatas sdh di tulis Bolak balik.13 20 Dani Camers lah, maksud dri non riel trus nyerempet haram itu Apa om. Afandi Kusuma ya Handel forex itu paling tidak syubhat, kalau tidak mau dibilang haram. Dani Camers syubhat iku apa. Afandi Kusuma mending Handel, celana bekas, motor bekas, sandal bekas Syubhat adalah sesuatu hal yang dirasa kurang jelas antara halal atau haram. Dani Camers syubhat iku apa om kenapa kurag jelas, bukankah Allah selalu tegas dan jelas dalam menentukan sebuah perkara om. Afandi Kusuma Dari an-Nu Mann bin Basyir ra berkata Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda Sesungguhnya Yang Halal Itu Jelas Dan Yang Haram Itupun Jelas Pula Diantara kedua macam hal itu ada beberapahal yang syubhat samar-samar Sebagian besar manusia tidak dapat mengetahui dengan jelas apa-apa yang subhat itu Barangsiapa yang menjaga dirinya dari perkara syubhat, maka ia telah melepaskan dirinya dari melakukan sesuatu yang mencemarkan agama serta kehormatannya Dan barang siapa Yang telah jatuh dalam perkara syubhat, maka bisa-bisa jatuhlah ia dalam keharaman, sebagaimana halnya seseorang penggembala Yang menggembala di sekitar tempat yang terlarang, hampir saja ternaknya itu makan dari tempat larangan tadi Ingatlah bahwasannya setiap raja itu memppunyai larangan-larangan Ingatlah bahwasannya larangan-larangan Allah adalah apa-apa yang diharamkan oleh-Nya Muttafaq Alaih. Dani Camper jujur ​​om, kalau Referensi nya Al-Qur ein sya langsung meng iyakan itu pun nanti perlu dibedah asbabun nudzul nya serta teks dan konteks nya kalau masalah hadist, di dalam sejarah di ceritakan bhwa Umar bin khatab di massa ke khalifahan nya membakar semua hadist agr Al-Qur ein yg Suci tdk tertukar dengan hadist dri situ perlu amat sangat cermat utk mengetahui mana hadist shahih dan mana yg tdak. Afandi Kusuma hadist itu mutawatir intinya kan mudah kalau saat kita schließen dan untung, pasti ada yang rugi karena keuntungan kita itu begitu kan dalam jual beli forex Itu. Dani Camers loh, emang halal-haram logika nya se einfach itu ya om. Afandi Kusuma ya makanya itu kalau masih ragu, berarti masuk syubhat sudah mata u Ang itu riba, jual belinya masuk judi lagi menurutku haram ausbessern jual mobil, jual rumah, gitu aja aku barusan jual luft isi ulang galon, aku ambilkan dari depan rumah. Dani Camper maaf om, aq mw tanya memang riba itu substansi nya gmn bank konvensional Itu haram gk trus substansi judi itu gmn memang forex itu judi yah. Afandi Kusuma Fatwa MUI Transaksi SWAP yaitu suatu kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga vorwärts Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi 4 Transaksi OPTION yaitu kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah Einheit valuta asing pada harga dan jangka waktu atau tanggal akhir tertentu Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi. Dani Camper kita beli mangga apakah kita yakin Manis di mall apakah boleh diincipi spekulasi, kalau memang logika nya se einfach itu krna di dunia ini gk d Ein sesuatu yg gak spekulasi meskipun 0,000000001 persen. Afandi Kusuma ya tidak apa kalau kamu mengqiaskan seperti itu menurutku jauh beda ok, aku kasih tahu yang boleh halal untuk bisa dibandingkan dalam hal valas jual beli valas yang halal adalah dengan syarat tunai dan di tempat. Dani Camers berarti jual beli online haram. Afandi Kusuma kalau bukan valas boleh kredit dan boleh tidak ditempat. Dani Camers kalau memakai legika jenengan yg diatas berarti kredit juga haram, kan swap. Afandi Kusuma tidak beda urusannya kalau soal karena spekulasi itu, menurut MUI , Aku cuma copas saja. Dani Camans Khan Ada Proses Biaya Inap uang Berarti Khan Swap om. Afandi Kusuma Tapi Swap itu bukan yg dibisniskan. Dani Camper hehehehe sya pribadi gak pernah percaya dengan yg namanya MUI konteks indonesia. Afandi Kusuma ya tdk masalah kalau mnurut Saya, kita ambil pendapat orang badan untuk kita ambil dalil dan logikanya bukan hanya taklit. Dani Camper kalau menurut saya kita punya Al-Qr an dan sunnah Rasul kita pu Nya logika sehat kita gunakan itu, pendapat orag lain hnya referen sbgai bahan pertimbangan. Afandi Kusuma beli valas boleh dan halal hanya jika kita memang perlu valuta itu mungkin karena mau perjalanan luar negeri, bayar utk beli barang dari luar negeri dll bukan jual beli valas itu Yang dibisniskan ini pendapat saya apalagi dalam handel forex kita tahu, bahwa jika kita untung, pasti ada yang rugi karena keutungan kita itu bener tidak. Dani Camper mkasih pendapatnya om untung rugi dalam hidup itu sebuah konskwensi, asal gk melanggar prinsip tauhid dan merusak masyarakat scara Makroo. Afandi Kusuma iya tentu saja dalam handel forex kita tahu, bahwa jika kita untung, pasti ada yang rugi karena keutungan kita itu bener tidak. Dani Camper tergantung Trading forex melawan markt atau melawan broker krn kalau melawan markt itu semacam kompetisi keuangan dunia Allah suka Orag2 yang ber kompetisi dalam kemajuan dunia. Afandi Kusuma ok aku cuma menyampaikan kalau tidak mau dibilang haram, pasti Es ist nicht so, dass es sich hierbei um ein Spiel handelt, das sich in der Lage ist, das Leben zu dekorieren. Es ist Ihnen nicht erlaubt, Anhänge hochzuladen. Es ist Ihnen nicht erlaubt, auf Beiträge zu antworten. Es ist Ihnen nicht erlaubt, Anhänge hochzuladen. Es ist Ihnen nicht erlaubt, Ihre Beiträge zu bearbeiten. BB-Code ist an. Smileys sind an. [IMG] Code ist an. HTML-Code ist aus. Gehe zu Benutzerkontrollzentrum Private Nachrichten Abonnements Wer ist online Foren durchsuchen , Riba tdk boleh banyak orang mengatakan riba sama dengan jual beli masih dari Quran, sedekah boleh riba tidak boleh dari belajar ku, ke berbagai guru mengenai masalah ini intinya, sektor riil halal, sektor nicht riil haram masihkah kita belum bisa melihat kenapa ekonomi Amerika ambruk Yakni kapitalgewinn menggelembungnya transaksi sektor non riil menyamakan riba dengan jual beli. Afandi Kusuma Orang-orang yang makan mengambil riba 174 tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran tekanan penyakit gila 175 Keadaan mereka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka berkata berpendapat , Sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba, padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba O Rang-orang yang telah sampai kepadanya larangan dari Tuhannya, lalu terus berhenti dari mengambil riba, maka baginya apa yang telah diambilnya dahulu 176 sebelum datang larangan dan urusannya terserah kepada Allah Orang yang kembali mengambil riba, maka orang itu adalah penghuni-penghuni neraka mereka kekal Di dalamnya. Afandi Kusuma Q 2 257 disebabkan mereka berkata berpendapat, sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba, padahal Allah. Mode Mode OkRek.

No comments:

Post a Comment